2016.06.24. 12:05, Minhae
Szerintem biztos sokan nem tudjátok, hogy miért vagy hogyan működnek ezek a bizonyos nagy koreai rajongói oldalak. Mikor hatalmas kamerákkal fotózgatják a kedvenceiket, stb. Nos, hoztam erről némi kis infót, hátha érdekel valakit :)
Cikkfordítás:
Több, mint kép: Fansite kultúra a K-POP fandomban
Képzeld el: Tudod a napirendjét a kedvenc idolodnak, abszolút odaadással végzed a dolgod, megkérdőjelezhetetlen türelmed van, és persze a több ezer dollárt érő kamerafelszerelésed is megvan mindezek mellett. Egy élet, ami egy csapat vagy egy személy körül forog. Ez az alapkövetelménye egy fansite-nak - magánszemélyek, vagy egy kis csoport, akik katalogizálják az idolok életét. Ebben a cikkben rávilágítunk a dolgokra: a képek mögött rejlő igazi tartalomra.
A rajongók számára- legfőképp a nem-K-pop rajongók számára - elég szokatlan, és érdekes téma lehet a K-POP rajongói oldalak működése, szubkultúrája. De először is: mi az a fansite fotográfus, és mi különbözteti őt meg egy sasaeng rajongótól?
Egy fansite fotós általában egy adott idolról készít fotókat (persze vannak olyanok, ahol csapatokkal is foglalkoznak, de általában egy idolra fókuszálnak), nyilvános helyen, mint pl. filmforgatáson, repülőtéren, vagy koncerten; professzionális lencsékkel. Ezek a rajongók általában tipikusan nők, de ismerünk férfi fotósokat is, pl. BAP Daehyunnak is van egy ilyen fansite-ja.
A sasaengekkel ellentétben ezek a fanok nem dokumentálják az idolok magánéletét, vagy tesznek megkérdőjelezhető tevékenységeket - nem követik őket járművekkel és nem kamerázzák be a különféle helyiségeket.
Sok fansite áll nemzetközi rajongókból, akik Szöulban tanulnak, és ők azok, akik a legtöbbet utaznak egy idol napirendje miatt akár Busanból Szingapúrba. Belátható tény, hogy rettentő nagy elkötelezettségük van az idoljuk felé, és minden elé őt helyezik, nem törődve a saját kényelmükkel. A különböző eseményeken míg a többi rajongó éljenzi a csapatot, vagy velük együtt énekelnek, addig ők csendesen dokumentálják az eseményeket a lecsevégről.
Elég furcsa - de olybá tűnik, hogy ezek a rajongók a személyes élvezetüket félretéve bálványozzák az adott idolt. Nyomós oka van persze ennek: a rajongók fenntartása mind belföldön, de leginkább nemzetközi szinten. A nemzetközi rajongóknak sehol máshol nem adatik lehetősége az idolja napirendjét figyelni, mint ezeknek a fansite-oknak a munkája révén. Itt érkeztünk el arra a pontra, ahol a fansite-oknak jelentősége van a hivatalos üzleti tevékenységben.
A szórakoztatóipari cégek nagyon ritkán frissítik a fancafe-t fotókkal vagy videókkal, ráadásul a fansite-ok fotói merőben jobb minőségűek. Ezek a fotók-videók lehetnek az egyetlen kapcsolat az idol és a rajongó között, ha éppen nem promotálnak egy új dalt, vagy nem jelennek meg különféle variety műsorokban. Az EXO-ra itt egy példa: debütálás után tartós szünetjük volt, és a fanok csak a fansite-ok miatt tudták, hogy épp hol jár az idoluk. Ezeket a rajongókat nyugodt szívvel hívhatjuk ultimate rajongóknak, hiszen azért dolgoznak, hogy a többi rajongónak jó legyen.
Ezen felül ezek a fansite-ok felelősek az idolok születésnapi ajándékáért is. Havonta szerveznek adománygyűjtéseket fotókönyvekért, nyomtatott fotókért cserébe. Ez a fansite-kultúra mutatja meg, hogy a K-pop fandom nem csak passzív fogyasztói, de aktív résztvevői is az eseményeknek. Ez a pont különösen fontos a nemzetközi rajongóknak, hiszen lehet, hogy élőben egész életükben nem láthatják az idoljukat, de részt vehetnek ilyen projektekben, mint ez is. Ennek eredményeként pedig ezek az ajándékok top-termékek is lehetnek, mint pl. iMac, vagy egy aláírt focilabda az idol kedvenc focicsapatától (Chelsea EXO - Kai).
Infinite L például köztudottan imád fotózni, így a fansite-ok összefogtak és vettek neki egy több tízezer dollár értékű kamerát fő ajándékként. Ezek a szülinapi ajándékok pedig nem csak az idolnak magának szólnak, hanem adományok is, amit az idol nevében adnak oda. Ennek az egésznek pedig egy nyilvánvaló hátránya, hogy ezek az oldalak megpróbálják egymást lenyomni minél nagyobb értékű ajándékokkal. Sokszor adódik ezekből verbális konfliktus például Twitteren.
A fansite-ok számos projektben vesznek részt, amelyek közvetlen hatással vannak az idolokra. Egy személyes tapasztalat: Nem rég voltam az Infinite 'One Great Step' turnéjának kezdetén Szöulban és a második koncert eseményükön az Infinite 7 legnagyobb fansite-ja fogott össze és egyszerre 15000 feliratos bannert tartottak fel az utolsó dalnál. Ez mutatta meg a csapatnak, hogy a fandom várja őket vissza Dél-Koreába a turné után.
Az ilyen rajongói projektek miatt lábadnak könnybe az idolok szemei, de meg is erősíti a köteléket kettejük közt. A sikeres K-pop csapatok titka a fandom és a fansite-ok munkája.
Ez az egész eléggé komplikált tud lenni, de fogyasztóként rendkívül kifizetődő. Hol máshol kaphatnál ilyen minőségbeli, szuper-közeli képeket a kedvenceidről, ha nem a fansite-okon keresztül? A fansite fotósok megbirkóznak az időjárási biszontakságokkal és a tömeg zsúfoltságával egy pár kis fotóért; de a valóságban az elszántságuk nagyobb, mint hinnénk. Én hiszem, hogy minderre azért van szükség, hogy fenntartható legyen az érdeklődés egy csapat iránt, még ha nincs is promóciós időszak. Még tágabb értelemben pedig ez tartja bennt a K-pop rajongókat a buborékban, fenntartva a Hallyu Hullámot.
Legközelebb ha majd nézegeted a kedvenceid fotóit, remélem gondolsz majd arra, hogy ezek többek, mint szimpla csini képek - ez az eredménye egy jól megszervezett rajongói kultúrának.
cikk forrása: http://beyondhallyu.com/
Hát ez tök jó egyébként, csak olyan bizarr. O___O Furcsa, hogy valaki tényleg háttérbe szorítja az életét csak hogy kövesse az idolját és lássa egy pillanatig, illetve lefényképezze a többi rajongó számára. Nem biztos, hogy egészséges ez, főleg hogy még ennyi pénzt is költenek rájuk. Nagyon vegyes érzésem van ezzel kapcsolatban, hisz hálás vagyok mint fan annak hogy közvetítenek, de ha objektíven nézem, akkor pedig csak furcsaságnak tartom. És ráadásul tényleg a marketing szerves részei... gyakorlatilag ingyen(?) reklám a cégeknek.
És ezek a drága holmik... nem is tudom, talán Key volt az, aki egyszer azt mondta, hogy hálás ezekért, de inkább a szegényeknek adják? Azt hiszem.. de lehet hogy rosszul emlékszem. Minden esetre igaza van, ők szerintem nem szorulnak rá ezekre. Inkább az "érzelmi" ajándékok azok, amik szerintem igazán jól esnek nekik (mint ezek a feliratok a koncerteken, vagy olyan, amivel a fanok tényleg azt fejezik ki, hogy az Idolok adtak számukra valamit).
Persze, beteges, de ha belegondolsz a 60 milliós népességből nyugodtan lehet pár ilyen beteges ember :"D Nálunk is van pedig mi csak 8-9 millióan vagyunk haha.
Minhae